Triggerpoint therapie

Gericht op het verhelpen van pijnklachten in spieren

Iliopsoas: Uitstralingsgebied van een spier in de buik. Deze spier kan zowel rug- als knieklachten veroorzaken.

Infraspinatus: Deze schouderspier is vaak overbelast. Bijvoorbeeld door langdurige computerwerkzaamheden.

De piriformis spier raakt vaak overbelast bij sporten en onverwachte draai-bewegingen zoals uit de auto stappen.

Een triggerpoint wordt ook wel spierknoop genoemd. Het is dus een stukje spier dat niet goed functioneert en zo ook de hele spier, de aanhechting en andere spieren in zijn keten beïnvloedt.

Triggerpoints zorgen voor pijn als je er op drukt en hebben als kenmerk dat ze voor afgeleide pijnpatronen zorgen. De spier die de pijn veroorzaakt zit vaak niet op de plek van de pijn.

Klanten zeggen wel eens “He! als je daar drukt, doet het hier pijn!” Een triggerpoint behandeling bestaat uit een kort onderzoek, behandelen van 1 of meerdere triggerpoints met een juiste intensiteit waarbij u zelf actief mee-ademt.

Ook krijgt u instructies hoe u het triggerpoint gebied zelf zo kan behandelen dat het gebied ontspannen kan blijven. Want vaak zijn ze het gevolg van langer durende ongunstige gedrags- of houdings- en/of bewegingspatronen. Ze kunnen ook ontstaan door overbelasting, een klap, ongeluk of val en repeterende bewegingen.

Met deze behandeling spoor je de spieren op die deze, vaak uitstralende, pijn of disfunctie veroorzaken en we kijken welke factoren nog meer meespelen. Bijvoorbeeld: zithouding, looppatroon, sporten en bewegen (of het ontbreken hiervan). Behandeling maakt deel uit van de oefentherapeutische behandeling.